Overlast

Overal waar geleefd wordt, bestaat het risico dat u last of hinder ervaart. Dat is natuurlijk vervelend. Er is wel een verschil tussen last en overlast. Last en hinder zijn hetzelfde; overlast is zwaarder. Op deze pagina leest u wat het verschil is. Ook ontdekt u wat u zelf kunt doen en wanneer u ons of een andere organisatie inschakelt.

Last? Praat met uw buren

Bij last heeft u bijvoorbeeld te maken met:

  • klussers
  • hangjongeren
  • traplopende buren
  • rondslingerend vuil
  • ongemak van bomen of tuinen

Ook geluiden van anderen ervaart u misschien als last: van muziek en luide stemmen tot herrie van kinderen en honden. 

Veel mensen hebben niet in de gaten dat ze last geven. Een goed gesprek helpt dan mogelijk veel ergernis op te lossen. Praat daarom altijd eerst zelf met uw buren; spaar daarbij uw ergernis niet op en wacht hier dus niet te lang mee. 

Tips voor een gesprek met uw buren

  • Maak een afspraak en neem de tijd.
  • Vraag uw buren of zij wel eens last van ú hebben. Zij voelen zich hierdoor meestal minder snel aangevallen.
  • Kom met duidelijke voorbeelden van de overlast die u ervaart.
  • Praat alleen over wat u merkt en wat het met u doet; voorkom dat u uw buren beschuldigt of bij wijze van spreken met uw vingertje wijst naar een dader. Probeer ook begrip op te brengen voor de situatie van uw buren.
  • Denk zelf alvast na over een oplossing en bespreek deze.
  • Blijf rustig en maak duidelijke afspraken met elkaar.
  • Krijgt u ruzie? Stop het gesprek dan, want ruzie lost niets op. Probeer er dan later nog eens over te praten.

Buurtbemiddeling

Als praten met de buren niet helpt of als u ruzie heeft met de buren, schakelt u Buurtbemiddeling in:

  • Buurtbemiddeling Haarlem, Zandvoort, Heemstede, Bennebroek en Bloemendaal
  • Buurtbemiddeling Beverwijk

Helpt dat ook niet? Bel dan uw wijkagent.

Goed om te weten: geef het aan ons door als u hierover contact heeft met de wijkagent. Wij houden dit dan bij. Als er veel klachten over dezelfde persoon zijn, gebruiken we de verzamelde berichten eventueel in een rechtszaak. Vanzelfsprekend doen we dit alleen na akkoord van u. 

Heeft u ideeën voor een betere buurt? Of tips? Laat het ons weten; wij denken graag met u mee. 

Tips om eigen overlast te voorkomen

Geluidsinstallatie

Uw muziekinstallatie kan trillingen geven in de muren. Dát kan weer leiden tot geluidsoverlast bij uw buren. Dit voorkomt u simpel door deze 3 tips:

  1. Zet uw geluidsboxen op schuimrubberen blokjes, en
  2. Zet uw boxen van de muren af, of
  3. Zet een koptelefoon op

Feestje

Vertel het uw buren op tijd als u een feestje houdt. Dan kunnen zij er op tijd rekening mee houden.

Harde vloeren

Heeft u een harde vloer? Zoals tegels/plavuizen, parket of laminaat? Met deze tips en spelregels beschermt u uw buren dan tegen geluidsoverlast.

Ondervloer plaatsen: De wet vraagt van u dat u onder uw harde vloer een laagje plaatst dat geluid dempt. Let op het volgende:

  • Het laagje moet minstens 10 decibel geluid wegnemen.
  • Het materiaal dat u hiervoor gebruikt, moet een certificaat hebben: ISO NEN 717-2 Delta Llin waarde

De harde vloer plaatsen: Leg bovenop de ondervloer de harde vloer zwevend, als volgt:

  • De vloerbedekking mag de bestaande vloer en de muren niet raken.
  • Zorg dat er tussen de vloer en de muren ruimte is. Maak die tussenruimte eventueel dicht met elastische kit of een plint.

Verdere tips:

  • Plak viltjes onder de stoelpoten en loop op sloffen of zachte schoenen.
  • Laat kinderen zo veel mogelijk op een vloerkleed spelen.

Let op: Bewaar een paar extra tegels of planken en een stukje isolatie/onderlaag. Als er eventueel klachten komen, bewijst u hiermee bij controle of u de vloer volgens de regels plaatste.

Muziekinstrumenten

Bespeelt u een instrument? Overleg met uw buren wanneer en hoe lang u speelt. Houd daarnaast ramen en deuren dicht als u op het instrument speelt.

Huisdieren

Als buren last hebben van uw huisdier(en), zorg dan voor een oplossing die werkt. Laat uw hond bijvoorbeeld een gehoorzaamheidscursus volgen. En laat het dier uit op de plekken die daarvoor bedoeld zijn. Poept en/of plast uw hond buiten uw huis? Ruim dit dan direct op.

Klussen

Gaat u klussen of verbouwen? Bespreek met uw buren op welke dagen u dat doet en tot hoe laat u kunt doorgaan.

Ruim tuin, stoep, balkon & trappenhuis op

Heeft u een tuin? Houd deze netjes. Snoei bomen en planten op tijd, zodat ze niet alle kanten op groeien. Veeg verder uw tuin, stoep, trappenhuis of balkon netjes aan. En voer buiten geen dieren die niet van u zijn.

Iets kapot?

Geef het aan ons door als er iets kapot is in of aan een algemene ruimte: mailprewonennl. Of meld het bij de gemeente als er buiten iets stuk is.

Huisvuil & grofvuil

Laat uw afval ophalen; zet het hiervoor op de aangegeven plek en op de tijd die de afvalophaaldienst aangeeft (zie hieronder). Laat ook uw grofvuil ophalen of breng het zelf naar de afvalinzameling. Bel of mail hiervoor met de afvalophaaldienst van uw gemeente:

  • Gemeente Haarlem
  • IJmond
  • Heemstede/Bloemendaal (ook Bennebroek)
  • Zandvoort 

Toegang tot trappenhuis, nooddeuren & andere algemene ruimtes

Open toegangsdeuren alleen voor bekenden; zo houdt u overlast van onbekenden buiten de deur. Houd verder algemene ruimtes vrij voor nooddiensten; zet fietsen en scooters daarom in fietsenrek of berging.

Scooterreparatie & start

Repareer of start uw scooter buiten in plaats van in uw gebouw.

 

Overlast doorgeven - zo doet u dat

Soms is de situatie heftiger. De overlast blijft dan doorgaan of is heel zwaar. Hielp samen oplossen met Buurtbemiddeling ook niet? Vraag dan Pré Wonen om hulp. Geef alstublieft in alle gevallen zo veel mogelijk informatie over het soort problemen en de tijden van de overlast. 

TIP: houd een dagboek bij van de overlast.

Schrijf datum, tijdstip, plaats en een korte beschrijving van de overlast op. Stuur dit mee als u de overlast aan ons doorgeeft. Goed om te weten: alleen als u hiervoor akkoord geeft, gebruiken wij uw naam, als dat nodig is.

Let op: u kunt alleen een melding bij ons doen als u zelf contact heeft gehad met de overlastgever(s).

Heeft u dit nog niet gedaan? Probeer dan eerst een gesprek aan te gaan. Een goed gesprek kan veel ergernissen oplossen. Bekijk de tips hierboven.

 

Inloggen Mijn Pré Wonen

Wat is woonfraude?

Woonfraude is als iemand een woning van ons huurt en gebruikt op een manier waarvoor die niet bedoeld is; welke manier dat ook is.

Het is woonfraude, als:

  • de huurder de woning verhuurt aan iemand anders, zonder dat wij daar akkoord voor gaven. 

  • de woning lange tijd leeg is of er niet in wordt gewoond, bijvoorbeeld omdat de huurder lange tijd in het buitenland zit of samenwoont op een ander adres. 

  • de woning wordt gebruikt voor verboden activiteiten, zoals hennep kweken, drugs verkopen of prostitutie. 

  • de woning alleen een postadres is of de huurder die gebruikt als opslag.

Inloggen Mijn Pré Wonen

Uw vragen...en antwoorden

Wat te doen bij overlast van algemeen vuil, openbaar groen of parkeren?

Speelt bij u een van deze situaties?

  • Rondslingerend vuil buiten uw trappenhuis of in de tuin van uw buren.
  • Slecht onderhouden perkjes, grasveldjes en ander groen van de gemeente.
  • Parkeeroverlast langs de weg.

Geef het door aan uw gemeente: 

  • Gemeente Haarlem 
  • Gemeente Heemstede
  • Gemeente Bloemendaal
  • Gemeente Heemskerk
  • Gemeente Beverwijk
  • Gemeente Zandvoort

Soms is de gemeente al bezig het probleem aan te pakken vóór u het doorgeeft. Check dit via de landelijke gemeente-apps:

  • Buiten Beter app
  • Verbeter de buurt app

Hier geeft u naar wens uw overlast ook zelf door, in plaats van rechtstreeks bij uw gemeente.

 

Wat te doen bij geweld, criminaliteit en drugsoverlast?

Heeft u overlast door bijvoorbeeld criminaliteit, agressie of drugshandel?

Bel bij spoed 112. Als het geen spoed is, belt u de politie via 0900 8844.

Of meld het anoniem bij Meld Misdaad Anoniem via 0800 7000 of www.meldmisdaadanoniem.nl.

Als u de politie belt, geef dit dan ook aan ons door. Dit voorkomt misverstanden. Alleen samen met u en de politie kunnen we eventuele vervolgstappen nemen.

Wat kan Pré Wonen nog doen als iemand geen hulp accepteert en overlast doorgaat?

Volgens de wet kunnen we dan eventueel alleen nog naar de rechter. Doel? Vragen om het huurcontract te stoppen. Hiervoor hebben we veel bewijs nodig, waarbij u en andere buurtbewoners lange tijd op papier bij ons en de politie overlast doorgaven.

Wat te doen bij verward gedrag?

Bij verward gedrag gaat het vaak om kwetsbare mensen waar u zich misschien zorgen om maakt. Deze mensen geven soms overlast op straten, pleinen, in parken of bij ingangen van flats.

Ziet u iemand met verward gedrag? Geef dit dan voor uw gemeente door aan:

  • Bloemendaal/Bennebroek: Meldpunt Zorg en Overlast
  • Haarlem
  • Heemstede

Doorgeven als iemand onze woning gebruikt voor foute dingen (woonfraude)

Denkt u dat iemand iets doet wat niet mag met een woning van ons? Geef dat dan aan ons door. Dit kan via:

  • het formulier Overlast melden in Mijn Pré Wonen
  • het contactformulier
  • of bel ons anoniem via 088 770 0000

BuitenBeter App: maak snel en makkelijk een melding bij uw gemeente

Met de BuitenBeter app meldt u een probleem snel en makkelijk bij de gemeente. Ziet u iets wat niet klopt? Zoals schade, zwerfafval of een omgevallen boom? Maak dan een melding in de BuitenBeter app.

In een paar simpele  stappen geeft u direct alle benodigde informatie over de melding door aan de gemeente.

Uw melding komt direct binnen bij de gemeente en zij kunnen aan de slag. In de app volgt u de status van uw melding op de voet. 

Meer informatie op: https://www.buitenbeter.nl/ 

Download de app in de App Store of Google Play Store. 

Lees ook

Zomerse burenoverlast

Tips voor een fijne zomer

Lees verder