Sinds 2016 werk ik bij Pré Wonen op de afdeling Servicekosten. Een bijzonder team binnen Pré Wonen. Bij andere woningcorporaties worden de werkzaamheden rondom servicekosten vaak op verschillende plaatsen ondergebracht. Bijvoorbeeld bij een financiële afdeling of bij de afdeling Wonen. Daarbij ligt de focus dan op de cijfers of bij het zo laag mogelijk houden van de kosten in belang van de huurder. Dit sluit lastig bij elkaar aan. Om die reden heeft Pré Wonen sinds drie jaar deze specifieke tak gebundeld binnen één afdeling; de afdeling Servicekosten. Zo ben ik, samen met twee andere collega’s, verantwoordelijk voor het hele proces; van inkoop tot afrekening.

Vroeger en nu
Er is veel gebeurd op het gebied van servicekosten. Zo was men vroeger veel bezig met achteraf rechttrekken van werkzaamheden, zoals afrekenen en afboeken. Je zette je dan schrap voor het klantcontact achteraf. Tegenwoordig zijn wij veel eerder bij het proces betrokken, bijvoorbeeld bij nieuwbouwprojecten. We kijken dan van te voren naar de kosten en mogelijkheden sámen met de huurders. Op deze manier gaan we veel meer proactief aan het werk.

Ons doel is uiteindelijk de servicekosten zo laag mogelijk te maken voor de huurders. Dit willen we bijvoorbeeld doen met zogenaamde fondsen, waarbij huurders per maand een klein bedrag betalen voor een bepaalde service.. Zo voorkomen we financiële uitschieters.

Pré Wonen wil uitblinken in haar dienstverlening. Dit doen wij door te kijken naar onze huidige processen. Uiteindelijk zouden we onze telefoon de deur uit moeten kunnen doen, omdat de kosten in de toekomst geen problemen of vragen meer zouden moeten oproepen. De informatievoorziening en de processen moeten dusdanig op orde zijn. We zijn net de Belastingdienst; leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker!

- Tim van ’t Leven
Senior medewerker servicekosten